דרופל, ג'ומלה וורדפרס ומה שביניהן

ניהול תוכן

בשורות הבאות, ננסה לפנות לפחות טכנולוגיים שבינינו הנמצאים בצומת שבה עליהם לקבל החלטה לגבי התשתית עליה יבססו את האתר שלהם.

בשנים האחרונות, הלכו ותפסו מערכות הקוד הפתוח ויותר מכך מערכות ניהול התכנים (CMS) מבוססות הקוד הפתוח, מקום משמעותי בעולם האינטרנט וכיום כמעט ולא תמצא סיבה טובה לפיתוח אתר על תשתית שאינה מבוססת קוד פתוח ובודאי שלא תשתית שאינה מערכת ניהול תוכן. הסיבות לכך הן רבות ומגוונות אך לא בהן נעסוק בשורות אלו.

דרופל

במגוון תשתיות ה CMS מבוססות קוד פתוח, בולטות 3 עיקריות שכיום משמשות מיליוני אתרים ומשתמשים ברחבי העולם במגוון רב של אתרים. 3 המערכות הן : דרופל, ג'ומלה ווורדפרס.


איזו מערכת טובה יותר

שבאים לבחון מערכות אלה על מנת לקבל החלטה, השאלה :"איזו מערכת טובה יותר" טועה ומטעה. השאלה הנכונה לעניין זה היא :"איזו מערכת מתאימה ביותר לצרכיי". כל אחת ממערכות אלה, מציגה יתרונות באזורים מסוימים וחסרונות באזורים אחרים. 3 המערכות מצוינות בהנחה שהשימוש בהן נעשה בצורה נכונה אשר תואמת את צרכי המשתמש. נעמוד על ההבדלים המהותיים תוך ניסיון לשמור על ז'רגון כמה שפחות טכנולוגי שיאפשר לנו (הצרכן הלא טכנולוגי) לעמוד על טיב המערכת והמקרים בהם נכון יותר להשתמש בה.

DNA של מערכת

כל מערכת תוכנה, מתחילה בשולחן השרטוטים של ארכיטקט התוכנה. בבואו לתכנן את המערכת, אחת מהנקודות המרכזיות שעומדות לנגד עיניו היא : מה מטרת המערכת ומה אנו רוצים להשיג על ידי שימוש בה.

שאלה זו, גוזרת את תכנונה של המערכת ולמעשה קובעת את ה DNA של המערכת. כמשל, כלב אסקי התאים עצמו בתהליך אבולוציוני ארוך לחיים בתנאי קור. אין זה אומר שהוא אינו יכול להתקיים גם במדינה חמה כמו שלנו, אך ללא ספק לא יעלה על הדעת שיעשה בו שימוש לגרירת עגלות חול בדיונות המדבריות. אין אנו גוזרים מכך שכלבים אלו אינם "טובים". אנו יודעים להגיד שלהשגת המטרה של משיכת עגלה על גבי משטחי קרח, חיה זו היא הנכונה ביותר לביצוע המשימה.

עקרון זה, נכון גם למערכות תוכנה. מערכת מסוימת תוכננה על מנת להשיג מטרה מסוימת. אין זה אומר כי אותה מערכת לא תוכל להשיג מטרות נוספות, אך מן הסתם שימוש במערכת שיועדה למשימה א' יהיה "נכון" פחות בבואנו לבצע משימה ב'.


פרמטרים לבחינה בעת בחירת תשתית

  1. מה מטרת האתר \ מערכת
  2. מה הפונקציונאליות הנדרשת והאם היא נתמכת בצורה פשוטה יחסית בתשתית
  3. מהם העלויות הכרוכות בהבאת התשתית למקום הרצוי
  4. מהם העלויות השוטפות של תחזוקת המערכת במתכונתה הרצויה
  5. מהי עלות השדרוגים הסבירים בשנים הקרובות
  6. מה המאמץ שיידרש על מנת לפתח את המערכת
  7. האם התשתית עונה לדרישת ה Scalability
  8. האם התשתית תתמוך בלוגיקות מורכבות יותר (אם נדרש) ומה המאמץ על מנת שזה יקרה (מאמץ בזמן פיתוח = כסף)
  9. מה איכות השירותים שניתנים מסביב למערכת (איכות ספקי הפיתוח \ שירות \ הגוף המרכז וכו'...)
  10. מה הצורך באתר והאם הוא מצדיק או מצריך השקעה X
  11. האם ה DNA של המערכת תומך בדרישות מהאתר.

קיימות שאלות רבות וטובות נוספות, אך אלה המרכזיות שבהן. מומלץ להיעזר במומחה על מנת לברר שאלות אלו ואחרות בטרם קבלת ההחלטה.


מה בין דרופל, ג'ומלה ווורדפרס

כל אחת ממערכות אלה, תוכננה למטרות מסוימות שנבעו מצורך. נהוג ליחס לכל אחת מהן מטרה מסוימת. המערכות שודרגו והתפתחו מהיום שבו הוגדרו מטרותיהן, אך כפי שכבר פרטנו ה DNA הבסיסי נשאר כשהיה.

וורדפרס – פותחה במקור כמערכת בלוגים. הימים הם ימיה הראשונים של הבלוג מאניה, והצורך בתשתית קלה וידידותית להקמה מהירה ופשוטה של בלוג הגדירה חלק משמעותי מהארכיטקטורה של התשתית.
כפי שציינו, וורדפרדס התפתחה רבות מאז וניתן כיום למצוא אתרים רבים שאינם בלוג המבוססים על וורדפרס.

ג'ומלה – תוכננה כמערכת ניהול תכנים (CMS). תשתית זו, הינה ידידותית ביותר למפתח ולמשתמש. לא נהוג לייחס כיום לתשתית זו מטרה ספציפית. ניתן לומר מניסיוננו, כי בהינתן דרישה לאתר סטנדרטי שאינו מכיל לוגיקות או התנהגויות מורכבות מדי, תספק התשתית מענה הולם בזמן קצר ובעלות לא גבוהה. בראי הזמן, יתכן ויתגלו קשיים בהרחבות משמעותיות ובתוספות המצריכות שימוש בהתנהגויות שאינן Out-Of-The-Box המגיעות עם התשתית.

דרופל – דרופל עברה מספר גלגולים וגרסאות וכיום נהוג לייחס לה תכונות מיטביות בהקשרים של אתרי קהילה וכאלו המשלבים UGC (User Generated Content). אין ספק כי מבין ה 3, דרופל מציגה את התשתית הבשלה יותר ובעלת המשקל הכבד יותר. זוהי מערכת המאפשרת גמישות רבה ויכולות רחבות בהרבה מהשתיים האחרות. במקרים רבים, אין צורך בכל אלו ויתכן שלאתר פשוט מדובר ב Over Kill.


סיכום

הנקודה החשובה ביותר שניתן לקחת משורות אלה היא, כי יש לבצע התאמה בין הצרכים לכלים. ניסינו לספק נקודות עיקריות לבחינה וקווים מנחים שיעזרו בקבלת החלטה בהקשר זה. כמו תמיד, גם כאן, התייעצות עם מומחה תספק את היכולת לקבל החלטה מושכלת יותר ולחסוך בזמן וכסף.


מאמר זה נכתב על ידי צוות המומחים של חברת דופיניטי, המספקת שירותי בניית אתרים ומערכות מידע מבוססי קוד פתוח, בדגש על מערכות דרופל וג'ומלה.


 
דף בית: אינטרנט כל הזכויות שמורות ל InterSpace Hosting בע"מ Home: Internet