מה זה דואר אלקטרוני?

דואר אלקטרוני
דואר אלקטרוני הנו שיטה להעברת מסרים ברשת אינטרנט. לדואר אלקטרוני ישנם יתרונות רבים לעומת אמצעים אחרים של העברת מסרים.
  • מהירות משלוח: בדואר אלקטרוני ניתן להעביר מסרים תוך שניות לקצה אחר של העולם.
  • מהירות כתיבה: פרטי התאריך, ופרטי השולח נכללים במסר באופן אוטומטי. עיצוב המסמך לשורות מתבצע באופן אוטומטי. אין צורך במעטפות, מדבקות, בולים וכו' למשלוח המסר. על שביתה או עיצומים אין מה לדבר.
  • ארגון ושמירת המסרים: ניתן לשמור כל מסר שנשלח באופן אוטומטי בתיקיות. בעת הצורך ניתן לחפש ולקרוא בקלות הודעות שנשלחו לפי תוכנן או פרטי תאריך, יעד או נושא המסר.
  • עלות: משלוח מסר אלקטרוני לא עולה למעשה כלום לכל משיש לו גישה למחשב.

 קצת הסטוריה

הדואר האלקטרוני או דוא"ל (או בשמו הלועזי e-mail), אחד השרותים הותיקים והנפוצים ביותר באינטרנט, הינו בעצם תעבורה של מסרים בין ובתוך רשתות תקשורת, בין משתמשים שונים.
למעשה, הדואר האלקטרוני קיים ממרץ 1972, כשנכתבו תוכנות הדוא"ל הראשונות, SNDMSG ו- READMAIL, ע"י ריי טומלינסון עבור רשת התקשורת הצבאית האמריקאית ארפה-נט, קודמתה של האינטרנט.
באותו הזמן נקבע גם שהסימן @ יציין את הגוף או המיקום של שולח ההודעה והנמען. עד היום לא ברור מתי ומדוע נוצר הסימן הנ"ל עד שהשתרבב למכונות כתיבה, משם נלקח להיות התו השמיש ביותר באינטרנט.
ישנם הטוענים שהסימן נוצר במאה השמונה עשרה, וישנם המפליגים עד המאה הששית.
בשפות שונות הסימן נקרא בשמות שונים ומשונים, החל משפת הקודש - שבלול או שטרודל, בגרמנית ובצרפתית - זנב הקוף, בסינית - סימן העכבר או עכבר קטן, ובטורקית - אוזן.

דרישות   דואר אלקטרוני דואר רגיל
משלוח מהירות שניות ימים
  בול - +
  מעטפה או חבילה - +
  נסיעה לתיבת דואר - +
כתיבה וניסוח לכתוב תאריך - +
  לכתוב פרטי שולח - +
  לכתוב מען למשלוח - +
  כתיבה פורמלית - +
טיפול במסרים שמירה אוטומטית של עותק + -
  משלוח אוטומטי לרשימת תפוצה + -
  הודעה אוטומטית במקרה של אי מסירה + -
  סווג אוטומטי + -
  חיפוש קל בארכיון + -
עלות   אפסית הרבה ש"ח

מה נדרש למשלוח דואר אלקטרוני?

כדי להשתמש בדואר אלקטרוני קודם כל דרוש מחשב עם תוכנה מתאימה. המחשב לא צריך להיות אישי או פרטי כי ניתן לשלוח ולקבל דואר אלקטרוני רק בעזרת דפדפן אינטרנט במחשב כל שהוא. ישנן גם תוכנות מיוחדות ומשוכללות לניהול דואר אלקטרוני שמצורפות לדפדפנים. ניתן להתקין אותן בעת התקנת הדפדפן במחשב

בנוסף למחשב דרוש כתובת לדואר אלקטרוני.

היכן מקבלים כתובת לדואר אלקטרוני?

כתובת לדואר אלקטרוני ניתן לקבל מכל ספק גלישה וחברות אירוח אתרים, ישנם אתרים שמחלקים כתובות דואר ללא תשלום כגון yahoo, Hotmail.  כתובות אלו ניתנות ללא אחריות על התכנים, ומוגבלות לנפחים קטנים. כמו כן, ניתנת הרשות לחברות אלו להפיץ את כתובת האימייל למטרות פרסום ורווח דבר שיכול להציק, בחברת אינטרספייס הוסטינג ניתן לרכוש תיבות אימייל על שמכם הפרטי ובנפחים גבוהים.

כיצד מציינים כתובת בדואר אלקטרוני?

לכל הכתובות בדואר אלקטרוני יש תבנית אחידה בהתאם לדוגמאות להלן:

avi@mail.com
erez@netvision.net.il
moshe@yosh.ac.il

בכל הכתובות כפי שנראה לעיל יש סימן @ שמפריד בין שני חלקי הכתובת: בשמאלו מופיע הכינוי של בעל הכתובת ובימינו הכתובת עצמה. סימן @ נקרא באנגלית כ"at" כלומר פירושו "ב...". בעברית קוראים לזה גם "שטרודל".

בכל כתובת חלים הכללים הבאים:

1. לא כותבים רווח בתוך הכתובת. אם רוצים להפריד בין מילים אז ניתן להשתמש בקו תחתון "_" או בנקודה. לדוגמה: avi_cohen@yosh.ac.il

2. הכתובת לא מבחינה בין אותיות קטנות או גדולות באנגלית. כלומר, אפשר לכתוב את הכתובת לעיל גם באופן הבא: Avi_Cohen@YOSH.ac.il

3.החלק השני של הכתובת כולל את שם המתחם ומדינה בהתאם לכללים של כתובת ברשת אינטרנט (ראה שיעור קודם)

מכיוון שכתובת בלבד לא מציינת את השם המלא של השולח אלא רק את כינויו, עדיף לציין את הכתובת יחד אם השם. לדוגמה כתובת של מרצה הקורס היא:

Israel Hanukoglu <israel@internet.co.il>

לפי הדוגמה הכתובת נכתבת בין הסימנים < >

מה הם החלקים במסר אלקטרוני?

בכל מסר אלקטרוני ישנם חמישה חלקים עיקריים:

    • תאריך ושעת המשלוח
    • שם וכתובת השולח
    • שם וכתובת הנמען - מקבל המסר
    • נושא המסר
    • גוף המסר
    • חתימת השולח

אלו תוכנות קיימות למשלוח דואר אלקטרוני?

ישנן תוכנות רבות למשלוח דואר אלקטרוני. אם משתמשים בשרותי דואר אלקטרוני באינטרנט אז אין צורך בתוכנה מיוחדת כי כל התהליך של כתיבה ומשלוח מתבצע לגמרי בדפדפן. המסרים שנשלחים ואלה שמתקבלים נשמרים במחשב שרת של החברה שמספקת את השרות. אך בשיטה הזאת ניתן לטפל בדואר רק כשמחוברים לאינטרנט.

לעומת השירותים באינטרנט, תוכנות במחשב הן בעלי יתרונות מסוימים. למשתמשים כבדים עדיף שימוש בתוכנה מיוחדת. שמירת הקבצים במחשב האישי של המשתמש מאפשרת קריאה וטיפול במסרים קודמים ללא תלות של חיבור לאינטרנט. לכן ניתן לטפל במסרים במהירות גדולה יותר בעזרת תוכנה משוכללת ועשירה באפשרויות.

לקריאה נוספת: מדריך לגוגל אפס

 
דף בית: אינטרנט כל הזכויות שמורות ל InterSpace Hosting בע"מ Home: Internet