מדריך בחירת דומיין לאתר

דומיין באינטרנט
תחילת הפעילות המעשית לחדירה לשוק ולהצגת האתר לקהל הלקוחות, היא רישום שם דומיין (Domain) או בעברית שם מתחם. שם הדומיין הנו הכתובת, השם ותעודת הזהות העסקית באינטרנט. בנוסף שם הדומיין משמש לזהות שרתי דואר אלקטרוני. גם ללא אתר באינטרנט ניתן להתחיל להשתמש בזהות הדומיין שלכם, לצורך קבלה ושליחת דואר אלקטרוני וזאת על ידי חניית או הפניית הדומיין בשרתי דואר אלקטרוני. לאחר שבדקתם ומצאתם כי שם הדומיין שבו אתם מעוניינים פנוי, עליכם לוודא שאין על השם המסויים זכויות יוצרים, פטנט או זכות קניין רוחני.

לרשותכם מנוע חיפוש המסייע בבדיקה זו, הנמצא באתר משרד המשפטים הישראלי. במקרים מסוימים בהם עלולה להיווצר בעיה משפטית, על רקע שימוש או פגיעה במוניטין של חברה אחרת, רצוי להתייעץ עם עו"ד המתמחה בנושא פיתוח אתרי אינטרנט. מאמר זה בא להסביר בפירוט את התהליך, ואת השיקולים השונים שיש להביא בחשבון בבחירת דומיין לאתר שלכם.

מה זה דומיין?

שם דומיין (בעברית: שם מתחם) הנו צירוף של אותיות ומספרים המוקצים לשימושה של החברה, הארגון או אנשים פרטיים. למידע נוסף אודות מה זה דומיין

שאלות ותשובות אודות קניית דומיין

בחירת שם דומיין לאתר

עליכם לחשוב, להסיק ולהגות מתוך הניתוחים המקדימים שבצעתם, שם המתאים לעסק שלכם. שם אשר ישדר לקהל היעד את המסר אותו אתם רוצים להעביר, ליצור גירוי ומשיכה לקהל היעד המתאים ובאותו זמן להרחיק קהלים אחרים אשר יגרמו לבזבוז משאבים. לדוגמא אתר חדשות יכלול את השם news וכדומה.
מאמר נחמד ומעניין איך נבחר השם www.tranzila.com לאתר סליקת כרטיסי אשראי המוביל בישראל.

האורך כן קובע

אם תבחנו את רשימת האתרים המובילים תגלו שכמעט ולא קיימים אתרים מפורסמים עם שם ארוך מ-9 תווים. אתרים בעולם: yahoo google live youtube ואתרים בישראל: walla ynet.
כל אות בשם הדומיין היא עוד מכשול שעומד בפני הגולש שרוצה להגיע לאתרכם. בעברית נושא האורך מקבל חשיבות יתר, שכן לא כולם יודעים היטב אנגלית, הרי ששם דומיין ארוך בהחלט עשוי להפריע בהקלדה לגולש הישראלי.

הדומיין צריך להיות קליט

חשוב גם להקפיד שהדומיין יהיה קליט. חלק מהפרסום של כל אתר עובר מפה לאוזן - במובן המילולי של המילה. באותו אופן אנשים שנחשפו לאתר יזכרו אותו בצורה ויזואלית ולכן גם חשוב שלא יהיה ניתן להגות את הדומיין בדרכים שונות. ולכן, יש צורך לבחור דומיין שניתן להבין איך מאייתים אותו משמיעה בלבד.

תרגום שם דומיין לאנגלית ?

בבחירת שם לאתר ישראלי ניתן להשתמש בדומיין שנושא את השם העברי של האתר או המילה הגנרית באנגלית. לדוגמא: אם האתר שלנו עוסק בתחום הנדל"ן אזי נשאלת השאלה מה עדיף, nadlan או realestate לשם הדומיין. התשובה לכך צריכה להיות בעיקרה לפי שיקולים של מה קליט, קלות האיות והאורך כפי שנכתב לעיל. בדוגמא שנתנו כמובן שעדיף nadlan על realestate, אולם בדוגמא אחרת להלן עדיף שם הדומיין באנגלית flowers על prachim.

איזו סיומת כדאי לבחור לדומיין?

השאלה נוספת לגביה תצטרכו להחליט היא האם אתם רוצים דומיין ישראלי כמו co.il או דומיין בינלאומי בסיומת .com .net .biz ואחרים. השיקול במקרה זה צריך להיות שאם האתר פונה לקהל יעד בינלאומי, שם הדומיין כדי שיהיה בינלאומי ואם האתר כתוב בעברית ופונה לקהל יעד ישראלי הרי שם הדומיין כדי שיהיה דומיין ישראלי.

גם מבחינת מיתוג, רובם ככולם של האתרים המובילים בישראל הם בעלי סיומות .co.il כמעט ולא ניתן למצוא אתר מוביל בעברית שיושב על דומיין בסיומת com. האתרים המאד פופולרים כמו walla themarker מחזיקים גם שם דומיין ישראלי וגם בינלאומי. לאחר שהחלטנו לגבי סיומת ישראלית או בינלאומית יש חשיבות רבה בבחירת סיומת של דומיין כך שלדומיין ישראלי כדי לבחור סיומת ראשית .co.il ואותו הדבר לגבי סיומת בינלאומית לבחור את סיומת ברירת המחדל בדפדפנים שהיא כמובן .com

גוגל, מנועי חיפוש

מבחינת מנועי החיפוש יש חשיבות לכך ששם הדומיין יהיה מילה בעלת משמעות רלוונטית לאתר שלכם. כלומר, אם האתר שלכם עוסק באחסון אתרים, אזי webhosting.co.il נותן יתרון משמעותי לדומיין במנועי חיפוש בקטגוריה אחסון אתרים. מנוע חיפוש גוגל יודע לתרגם אחסון אתרים ל web hosting
מדוע עדיף לאתר בעברית להשתמש בדומיין עם סיומת ישראלית: רוב התנועה לאתרים ישראלים מגיעה מגוגל, עם דגש על גוגל ישראל. קידום אתרים של דומיין ישראלי מעניק נקודות זכות לאתר בגוגל ישראל ומגדיל את הסיכויים שהאתר יופיע במיקום ריאלי בתוצאות החיפוש.

איך בודקים אם דומיין פנוי?

אתרים רבים ברשת מציעים מנועי חיפוש קטנים אשר ניתן להקיש בהם את שם הדומיין הרצוי, ולראות אם הוא פנוי. בחלקם ניתן אף לקבל הצעות במגוון סיומות ישראליות ובינלאומיות, כמו:
בדיקת דומיין פנוי

וותק הדומיין

מי שעשוי להביא את מירב התנועה לאתרכם הינו מנוע החיפוש גוגל. מסתבר שאחד השיקולים הדומיננטים במיקום אתרים ע"י מנוע החיפוש הינו הוותק של הדומיין. לא אחת עדיף לרכוש שם דומיין ותיק קיים בתוספת מחיר, תוספת שתשלם את עצמה.

מי ירכוש עבורכם את הדומיין לאתר שלכם?

מומלץ באופן חד משמעי שתבצעו את התהליך רכישת הדומיין בעצמכם. חברות רבות (כולל החברה שתבנה לכם את האתר) ישמחו לבצע עבורכם את תהליך רכישת הדומיין, תמורת עמלה קטנה. עסקים רבים נוטים לקבל זאת בגלל הנוחות הדומיין הוא בחזקתכם לכל דבר ועניין. אם גורם שלישי מבצע את הרכישה עבורכם אינכם יכולים לוודא שהוא רשם את הדומיין על שמכם. היו מקרים רבים שבו הוא רשם את הדומיין על שמו, ואז אתם תלויים בו וברצונו הטוב לכל התקופה בה תרצו להמשיך להשתמש בדומיין.

תארו לכם שאחרי כמה שנים, כאשר העסק שלכם כבר מבוסס ובעל מוניטין, האתר שלכם כבר נהנה מזרם קבוע של גולשים וממיקומים טובים במנועי החיפוש, ופתאום אותו גורם שביצע עבורכם את ההליך הפורמלי של הרכישה נעלם (או פנה לעיסוקים אחרים או מנצל את כוחו). פירוש הדבר שמי שיקליד את כתובת האתר שלכם, כבר לא יוכל להגיע אליכם. לכו תוכיחו כעת שהדומיין הזה הוא שלכם. בנוסף, גם אם בונה האתר רשם את הדומיין על שמכם כדת וכדין, עדיין הוא מחזיק את השליטה בדומיין. יבוא יום בו תרצו להחליף ספק אחסון אתרים או את אותו בונה האתרים ואז יתחילו הצרות. אי לכך מומלץ ביותר שגם את שם הדומיין וגם את אחסון האתר תבצעו בעצמכם.
 

דומיין בעברית

דומיין בעברית הינו דומיין אשר שמו נכתב בעברית עם סיומת של דומיין בינלאומית com או net.
דומיין בעברית ייראה כך: דומיין—-בעברית.com כאשר בפועל הדומיין מקודד לפי תקן IDN לתווים באנגלית ויראה כך:
xn-----zldagm2aae7bn3b5e3a.com שזהו בדיוק אותו שם דומיין – לחצו על כל אחד מהלינקים ובדקו - זה בעצם אותו דומיין. כרגע, דומיין בעברית משמש בעיקר ל קידום אתרים בגוגל מכיוון שמנוע החיפוש נותן משקל למופע של מילת החיפוש בשם הדומיין.
למידע מורחב אודות דומיין בעברית

אז איך ואיפה רוכשים דומיין?

האתר המוביל בישראל הינו אינטרניק, שקיבל גם הסמכה של רשם דומיינים מוסמך מטעם איגוד האינטרנט הישראלי. האתר מאפשר הן קניית דומיין ישראלי והן דומיין בינלאומי ומאפשר את ניהול כל הדומיינים דרך ממשק ניהול מתקדם ואוטומטי.

ל-קניית דומיין

 
דף בית: אינטרנט כל הזכויות שמורות ל InterSpace Hosting בע"מ Home: Internet