כיצד לבנות אתר מסחר אלקטרוני מנצח

מסחר אלקטרוני

והרי המציאות: אין סודות כמוסים ושיטות נסתרות לפעילות מסחר אלקטרוני eBusiness מצליחה. ישנם פשוט מספר כללים ששילובם יחד ינפיקו לך עסק און ליין משגשג ומניב פרי. חיסרון של אחד מכללי הצלחה אלו יגרום לכשלון אתרך ולהפיכתו לאתר רפאים.

כתיבת תוכנית עסקית

תחילת כל פעילות עסקית רצינית באינטרנט, כמו במסחר מסורתי, מחייבת מחשבה תחילה, תכנון חכם וכתיבת תוכנית עסקית, אשר כוללת מספר מרכיבים:

- בחירת תחום הפעילות.
- איתור של קהל היעד אליו תפנו, על מנת למכור את מוצרכם ושירותכם.
- הגדרת העסק.
- הבנת הסביבה התחרותית: מתחרים, הזדמנויות, סיכונים וכמובן מגמות השוק.
- הבנת הכוחות הסביבתיים, כגון: הסביבה הכלכלית, המשפטית והתרבותית של השוק.
- יצירת יתרון תחרותי מתמשך.

רישום דומיין ורישום סימן מסחרי

תחילת הפעילות המעשית לחדירה לשוק ולהצגת האתר לקהל הלקוחות, היא רישום דומיין (Domain) או בעברית שם מתחם. שם הדומיין הנו הכתובת, השם ותעודת הזהות העסקית באינטרנט. שם דומיין הנו צירוף של אותיות ומספרים המושכרים לשימושה של החברה, הארגון או אנשים פרטיים. בנוסף שם הדומיין משמש לזהות שרתי דואר אלקטרוני. גם ללא אתר באינטרנט ניתן להתחיל להשתמש בזהות הדומיין שלכם, לצורך קבלה ושליחת דואר אלקטרוני וזאת על ידי חניית או הפניית הדומיין בשרתי דואר אלקטרוני. עליכם לחשוב, להסיק ולהגות מתוך הניתוחים המקדימים שבצעתם, שם המתאים לעסק שלכם. שם אשר ישדר לקהל היעד את המסר אותו אתם רוצים להעביר, ליצור גירוי ומשיכה לקהל היעד המתאים ובאותו זמן להרחיק קהלים אחרים אשר יגרמו לבזבוז משאבים. לדוגמא אתר חדשות יכלול את השם news וכדומה.

לאחר שבדקתם ומצאתם כי שם הדומיין שבו אתם מעוניינים פנוי, עליכם לוודא שאין על השם המסויים זכויות יוצרים, פטנט או זכות קניין רוחני. לרשותכם מנוע חיפוש המסייע בבדיקה זו, הנמצא באתר משרד המשפטים הישראלי. במקרים מסוימים בהם עלולה להיווצר בעיה משפטית, על רקע שימוש או פגיעה במוניטין של חברה אחרת, רצוי להתייעץ עם עו"ד המתמחה בנושא פיתוח אתרי אינטרנט.


כרטיס הביקור שלכם

פיתוח אתר

עכשיו שכבר יש לכם שם לאתר, יש צורך לבנות את הפלטפורמה / החנות, אשר תשמש אתכם ככרטיס ביקור של העסק ותשמש כחנות למכירת המוצרים והשירותים, החל מהצגתם הויזואלית ועד לשלב בחירת המוצרים והתשלום בקופה. בשלב ה-Design יהיה עליכם להגדיר את מרכיבי האתר, יכולותיו ורכיבים נוספים כגון:

  • יכולת ניהול מכרזים.
  • מכירות פומביות.
  • מועדוני לקוחות.
  • דירוג וביקורת מוצרים.
  • שליטה ובקרה על ההזמנות וכדומה.
  • לדאוג שהאתר יהיה קל לניווט והתמצאות.
  • שיופיעו בו תכנים רלוונטים שיעודכנו מעת לעת ויעבירו לגולשים את המסרים הרלוונטים בעיניכם. וכמובן לספק לגולשים ייחודיות וערך מוסף אמיתי, אשר יסייעו ללקוח לבחור בכם ולא במתחרים.

אחסון אתר

בשלב פיתוח האתר יהיה עליכם להתחיל לאסוף הצעות מחיר מספקי אחסון אתרים (Hosting). מכיוון שאתר החברה הנו זירת מפגש וחלון ראווה עסקי, הוא חייב להיות נגיש וזמין במהירות לקהל הגולשים מרחבי העולם. הדגשים אשר יובילו אתכם להחלטה באיזה ספק אחסון אתרים לבחור, הם: היבטים טכניים וערך מוסף, אשר מספק ספק האחסון.
המאפיינים הטכניים שעליכם לבחון הם:

  • פריסת השרתים בעולם, אשר יכולה לסייע לגולשים שלכם לגלוש בצורה מהירה יותר לאתרים.
  • עפ"י שפת פיתוח האתר להחליט על הפלטפורמה של השרתים: Windows או Linux.
  • נפח אכסון.
  • תעבורה חודשית.
  • כמות תיבות הדוא"ל.
  • רמת תמיכה טכנית, שעות פעילות החברה, זמינות וכדומה.

סליקת כרטיסי אשראי

כל סוחר המחליט לחייב כרטיסי אשראי בעסק, מחוייב לממש מספר משימות:

  1. התקשרות מול חברות: מה הם מספרי ספק, תאור סוגי ההסכמים (מסמך מלא וחסר) וכדומה.
  2. התקשרות טכנולוגית: התממשקות למערכת סליקה.

חברות האשראי ומספרי ספק:
כל סוחר המבקש לחייב לקוחות בכרטיס אשראי, צריך לקבל את אישור חברות האשראי (מספרי ספק).
מספר ספק הנו האישור של חברות האשראי לסוחר, המאשר לו לחייב את הגולשים.

קיימות 3 חברות אשראי:

  1. ישראכרט: אשר סולקת את הכרטיסים: ישראכרט, מסטרכארד ואמריקן אקספרס.
  2. ויזה כאל: אשר סולקת את הכרטיסים: ויזה מקומי ובינלאומי ודיינרס.
  3. לאומי קארד: אשר סולקת את הכרטיסים: ויזה מקומי ובינלאומי.

מול חברות האשראי יש לסכם את הנושאים הבאים:

  1. גובה האחוזים שישולמו כל חודש מתוך מחזור העסקות.
  2. גובה ערבויות.
  3. מועד התשלום לבית העסק.

ההבדל בין מספרי ספק עבור עסקות במסמך מלא / מסמך חסר:
עסקה במסמך מלא - עסקה שבמהלכה מגוהץ כרטיס האשראי, באמצעות קורא כרטיסים, נחשבת לעסקה במסמך מלא. גם כאשר אין חתימה של הרוכש, נחשבת העסקה כ"מסמך מלא", לדוגמא: תדלוק עצמי של הרכב או השכרת סרט בוידאומט.
בעת גיהוץ הכרטיס בקורא כרטיסים, נשלפים נתוני כרטיס האשראי מהפס המגנטי ומועברים לחברת האשראי כחלק מנתוני העסקה ומציינים, כי העסקה בוצעה כעסקה במסמך מלא.
עסקה במסמך חסר - עסקה שבמהלכה כרטיס האשראי לא גוהץ, לדוגמא: עסקת אינטרנט, טלפון או דואר נחשבת כעסקה במסמך חסר.

התממשקות טכנולוגית למערכת סליקה

על מנת לחייב את הגולשים המבקשים לרכוש מוצרים או שירותים באתרכם, עליכם לשדר לחברות האשראי את פרטי האשראי של הגולשים, לטובת בדיקת תקינותם ויכולתם לשלם עבור השירותים. עליכם לבחור בספק פתרונות חיוב אשראי (סליקה), שיספק לכם את היכולת לשדר את פרטי כרטיס האשראי של הגולש בזמן אמת לבדיקה בחברות האשראי, לספק פתרון ידני עבור לקוחות המבקשים לשלם באמצעות טלפון, ממשק דוחות וסטטיסטיקה מתקדם אשר יסייע לכם לקבל תמונת מצב עדכנית על הנעשה בעסק וכמובן שיהיה בעל רשיון לעסוק בכך, יקפיד על נושא אבטחת מידע ויעמוד בסטנדרטים בינלאומיים עפ"י הנחיות חברות האשראי, לדוגמא: תקן PCI.


אבטחת מידע (SSL)

אבטחת מידע באתר מקדמת מספר מטרות: האחת משמשת את בעלי העסק עבור שמירה על האתר ממזיקים שונים, כגון האקרים המנסים לפרוץ או להזיק לאתר ולגנוב מבסיסי הנתונים מידע רגיש על לקוחותיהם. האמצעים להגנת האתר כוללים מפתחות הצפנה SSL ברמת הצפנה 128Bit המיועדים להצפנת מידע המועבר בין נקודות שונות. בנוסף קיימות מערכות הדוגמות על בסיס יומי את האתר והאפליקציה ומדמות פריצות לאתר ואיתור נקודות תורפה שונות, החל מסריקת פורטים, SQL injection וכדומה, ובסיום כל בדיקה ממליצות על השיפורים הדרושים. כמובן שככל שתקציב הארגון עבור אבטחת מידע גבוה יותר, ניתן לרכוש סקרי אבטחת מידע מחברות המתמחות בתחום ולממש תהליכי הקשחה הדרושים להגנה על המערכת. המטרה השניה והחשובה באותה מידה היא עבור תדמית חיובית מול הלקוחות.


צרו מותג חזק באינטרנט

על מנת לדאוג שלקוחות יגלשו ויגיעו לאתר שלכם, עליכם לבצע מהלכים שיווקיים רבים, אשר יהפכו את האתר שלכם לשם דבר ומותג חזק באינטרנט. בין המהלכים ניתן למנות:

קידום אתרים

SEO (ר"ת Search Engine Optimization) בעברית קידום אתרים. בעולם האינטרנט, כל גולש יודע כי כדי לאתר מידע רלוונטי ברשת, צריך לחפש אותו במנועי חיפוש. לכן עליכם להכיר את התחום ולפעול בדרכים שונות על מנת לקדם את המונחים הרלוונטיים של האתר לראש הרשימה וכמובן לדאוג שיישאר בראשה.
למידע מורחב אודות קידום אתרים

תוכנית שותפים

"תן לאחרים לעבוד בשבילך". כדי למשוך לקוחות פוטנציאלים לאתר לא חייבים לעבוד קשה אלא לפתוח תוכנית שותפים (Affiliate Program). אחת הדרכים המקובלות ביותר, היא הפניית לקוחות לקנייה מאתרים אחרים בעלי רייטינג גבוה, כאשר בפועל כל הפנייה שתסתיים במכירה, תזכה את האתר אשר הפנה את הלקוח באחוזים מהמכירה.

פרסום וקידום מכירות

עפ"י ההבנה ואיתור קהל היעד המתאים לסוג המוצרים שלכם, עליכם לפרסם את האתר בכל צינור שיווק ומדיה מקובלת על מנת למשוך את הקהל המתאים לאתר. זכרו: חובה להציג ולהדגיש בכל פעילות שיווקית, את הערך המוסף האמיתי שלכם, אשר יסייע לגולשים להחליט נכון ולקנות אצלכם באתר.

הקרנת איכות

הוספת תכנים חדשים, ניהול של קהל גולשים קבוע וייחודיות הם רק תחילת הדרך. האתר חייב לשדר חדשנות ומעל הכל איכות. כשמדברים על איכות אין הכוונה לאיכות התוכן שכן זהו עניין של דעה והתעסקות, אלא לאתר מהיר, חד ובעל מסר ברור. עיצוב האתר חייב להיראות טוב וקל לניווט, צבעי אתר חזקים יצרמו לעין הגולש וחוסר הנוחות בסופו של דבר תביא לעזיבתו. שביעות רצונו של הגולש תביא לביקור נוסף באתרך, ואף למבקרים נוספים שהופנו על ידיו.

ערך מוסף

תשאלו את עצמכם לרגע, מדוע אתרים כמו Amazon.com ו-Yahoo.com כל כך מצליחים? הסיבה טמונה בכך שהם מספקים ערך מוסף לגולש, אפשר אף לומר ייחודי.
כל השואף להקמת עסק אינטרנטי חייב לחשוב במה אתרו יכול להיבדל מעשרות אתרים אחרים הדומים לו? מה הוא יכול להציע שלאחרים אין? כלל זה חייב להילקח בחשבון לפני הכל! ללא תוכן אמיתי שקיים בו צורך, האתר יהפוך לעוד אחד מיני רבים.


 
דף בית: אינטרנט כל הזכויות שמורות ל InterSpace Hosting בע"מ Home: Internet