כיצד לבנות אתר מסחר אלקטרוני מנצח |
מסחר אלקטרוני | |||
והרי המציאות: אין סודות כמוסים ושיטות נסתרות לפעילות מסחר אלקטרוני eBusiness מצליחה. ישנם פשוט מספר כללים ששילובם יחד ינפיקו לך עסק און ליין משגשג ומניב פרי. חיסרון של אחד מכללי הצלחה אלו יגרום לכשלון אתרך ולהפיכתו לאתר רפאים. כתיבת תוכנית עסקיתתחילת כל פעילות עסקית רצינית באינטרנט, כמו במסחר מסורתי, מחייבת מחשבה תחילה, תכנון חכם וכתיבת תוכנית עסקית, אשר כוללת מספר מרכיבים: - בחירת תחום הפעילות. רישום דומיין ורישום סימן מסחרי תחילת הפעילות המעשית לחדירה לשוק ולהצגת האתר לקהל הלקוחות, היא רישום דומיין (Domain) או בעברית שם מתחם. שם הדומיין הנו הכתובת, השם ותעודת הזהות העסקית באינטרנט. שם דומיין הנו צירוף של אותיות ומספרים המושכרים לשימושה של החברה, הארגון או אנשים פרטיים. בנוסף שם הדומיין משמש לזהות שרתי דואר אלקטרוני. גם ללא אתר באינטרנט ניתן להתחיל להשתמש בזהות הדומיין שלכם, לצורך קבלה ושליחת דואר אלקטרוני וזאת על ידי חניית או הפניית הדומיין בשרתי דואר אלקטרוני. עליכם לחשוב, להסיק ולהגות מתוך הניתוחים המקדימים שבצעתם, שם המתאים לעסק שלכם. שם אשר ישדר לקהל היעד את המסר אותו אתם רוצים להעביר, ליצור גירוי ומשיכה לקהל היעד המתאים ובאותו זמן להרחיק קהלים אחרים אשר יגרמו לבזבוז משאבים. לדוגמא אתר חדשות יכלול את השם news וכדומה. לאחר שבדקתם ומצאתם כי שם הדומיין שבו אתם מעוניינים פנוי, עליכם לוודא שאין על השם המסויים זכויות יוצרים, פטנט או זכות קניין רוחני. לרשותכם מנוע חיפוש המסייע בבדיקה זו, הנמצא באתר משרד המשפטים הישראלי. במקרים מסוימים בהם עלולה להיווצר בעיה משפטית, על רקע שימוש או פגיעה במוניטין של חברה אחרת, רצוי להתייעץ עם עו"ד המתמחה בנושא פיתוח אתרי אינטרנט. כרטיס הביקור שלכםפיתוח אתר עכשיו שכבר יש לכם שם לאתר, יש צורך לבנות את הפלטפורמה / החנות, אשר תשמש אתכם ככרטיס ביקור של העסק ותשמש כחנות למכירת המוצרים והשירותים, החל מהצגתם הויזואלית ועד לשלב בחירת המוצרים והתשלום בקופה. בשלב ה-Design יהיה עליכם להגדיר את מרכיבי האתר, יכולותיו ורכיבים נוספים כגון:
אחסון אתר בשלב פיתוח האתר יהיה עליכם להתחיל לאסוף הצעות מחיר מספקי אחסון אתרים (Hosting). מכיוון שאתר החברה הנו זירת מפגש וחלון ראווה עסקי, הוא חייב להיות נגיש וזמין במהירות לקהל הגולשים מרחבי העולם. הדגשים אשר יובילו אתכם להחלטה באיזה ספק אחסון אתרים לבחור, הם: היבטים טכניים וערך מוסף, אשר מספק ספק האחסון.
סליקת כרטיסי אשראיכל סוחר המחליט לחייב כרטיסי אשראי בעסק, מחוייב לממש מספר משימות:
חברות האשראי ומספרי ספק: קיימות 3 חברות אשראי:
מול חברות האשראי יש לסכם את הנושאים הבאים:
ההבדל בין מספרי ספק עבור עסקות במסמך מלא / מסמך חסר: התממשקות טכנולוגית למערכת סליקהעל מנת לחייב את הגולשים המבקשים לרכוש מוצרים או שירותים באתרכם, עליכם לשדר לחברות האשראי את פרטי האשראי של הגולשים, לטובת בדיקת תקינותם ויכולתם לשלם עבור השירותים. עליכם לבחור בספק פתרונות חיוב אשראי (סליקה), שיספק לכם את היכולת לשדר את פרטי כרטיס האשראי של הגולש בזמן אמת לבדיקה בחברות האשראי, לספק פתרון ידני עבור לקוחות המבקשים לשלם באמצעות טלפון, ממשק דוחות וסטטיסטיקה מתקדם אשר יסייע לכם לקבל תמונת מצב עדכנית על הנעשה בעסק וכמובן שיהיה בעל רשיון לעסוק בכך, יקפיד על נושא אבטחת מידע ויעמוד בסטנדרטים בינלאומיים עפ"י הנחיות חברות האשראי, לדוגמא: תקן PCI. אבטחת מידע (SSL)אבטחת מידע באתר מקדמת מספר מטרות: האחת משמשת את בעלי העסק עבור שמירה על האתר ממזיקים שונים, כגון האקרים המנסים לפרוץ או להזיק לאתר ולגנוב מבסיסי הנתונים מידע רגיש על לקוחותיהם. האמצעים להגנת האתר כוללים מפתחות הצפנה SSL ברמת הצפנה 128Bit המיועדים להצפנת מידע המועבר בין נקודות שונות. בנוסף קיימות מערכות הדוגמות על בסיס יומי את האתר והאפליקציה ומדמות פריצות לאתר ואיתור נקודות תורפה שונות, החל מסריקת פורטים, SQL injection וכדומה, ובסיום כל בדיקה ממליצות על השיפורים הדרושים. כמובן שככל שתקציב הארגון עבור אבטחת מידע גבוה יותר, ניתן לרכוש סקרי אבטחת מידע מחברות המתמחות בתחום ולממש תהליכי הקשחה הדרושים להגנה על המערכת. המטרה השניה והחשובה באותה מידה היא עבור תדמית חיובית מול הלקוחות. צרו מותג חזק באינטרנטעל מנת לדאוג שלקוחות יגלשו ויגיעו לאתר שלכם, עליכם לבצע מהלכים שיווקיים רבים, אשר יהפכו את האתר שלכם לשם דבר ומותג חזק באינטרנט. בין המהלכים ניתן למנות: קידום אתרים SEO (ר"ת Search Engine Optimization) בעברית קידום אתרים. בעולם האינטרנט, כל גולש יודע כי כדי לאתר מידע רלוונטי ברשת, צריך לחפש אותו במנועי חיפוש. לכן עליכם להכיר את התחום ולפעול בדרכים שונות על מנת לקדם את המונחים הרלוונטיים של האתר לראש הרשימה וכמובן לדאוג שיישאר בראשה. תוכנית שותפים "תן לאחרים לעבוד בשבילך". כדי למשוך לקוחות פוטנציאלים לאתר לא חייבים לעבוד קשה אלא לפתוח תוכנית שותפים (Affiliate Program). אחת הדרכים המקובלות ביותר, היא הפניית לקוחות לקנייה מאתרים אחרים בעלי רייטינג גבוה, כאשר בפועל כל הפנייה שתסתיים במכירה, תזכה את האתר אשר הפנה את הלקוח באחוזים מהמכירה. פרסום וקידום מכירות עפ"י ההבנה ואיתור קהל היעד המתאים לסוג המוצרים שלכם, עליכם לפרסם את האתר בכל צינור שיווק ומדיה מקובלת על מנת למשוך את הקהל המתאים לאתר. זכרו: חובה להציג ולהדגיש בכל פעילות שיווקית, את הערך המוסף האמיתי שלכם, אשר יסייע לגולשים להחליט נכון ולקנות אצלכם באתר. הקרנת איכות הוספת תכנים חדשים, ניהול של קהל גולשים קבוע וייחודיות הם רק תחילת הדרך. האתר חייב לשדר חדשנות ומעל הכל איכות. כשמדברים על איכות אין הכוונה לאיכות התוכן שכן זהו עניין של דעה והתעסקות, אלא לאתר מהיר, חד ובעל מסר ברור. עיצוב האתר חייב להיראות טוב וקל לניווט, צבעי אתר חזקים יצרמו לעין הגולש וחוסר הנוחות בסופו של דבר תביא לעזיבתו. שביעות רצונו של הגולש תביא לביקור נוסף באתרך, ואף למבקרים נוספים שהופנו על ידיו. ערך מוסף תשאלו את עצמכם לרגע, מדוע אתרים כמו Amazon.com ו-Yahoo.com כל כך מצליחים? הסיבה טמונה בכך שהם מספקים ערך מוסף לגולש, אפשר אף לומר ייחודי.
|