כללי התנהגות נבונים למלחמה מוצלחת בספאם

דואר אלקטרוני
מאת דרור גליקסמן, סמנכ"ל שיווק לשעבר, InterSpace 

יש ביננו לא מעט שגם אם הם מתבישים בגודל האיבר שלהם, או נזקקים לגלולות כחולות, גם אם הם מעונינים במשכנתא חדשה בפלורידה, במשחקי קזינו מפוקפקים, בגלולות חשק טבעיות, בעבודה מעשירה מהבית, במסיבות בגג עזריאלי, לא רוצים לקבל על כך אין סוף הודעות חצופות בתיבת הדואר האישי שלהם. בכפי שבוודאי נוכחתם גם אתם, נפח הודעות הזבל (SPAM) באינטרנט גדל בקצב מטורף. להערכת מומחי אינטרנט שלוש מתוך חמש הודעות אינטרנט הודעות שנשלחות היום הינן הודעת זבל. מגיפת הספאם עולה לחברות וספקיות התקשורת בעלויות ענק עקב הצורך בעיבוי מערכות ונפחי תקשורת.

בימים אילו מספר הולך וגדל של ספקי אינטרנט מתאים את מערכותיו לסטנדרטים מחמירים של  הגבלות על קבלה ומשלוח דואר. בעוד הדבר יקל אך במקצת על כמויות הספאם שתקבלו, אל תתפלאו באם דואר לגיטימי שישלח אליכם יחסם עקב הגדרות לא מושלמות של שרתי הדואר של השולח. יתכן שבאם שרת הדואר שלכם לוקה בחוסר הגדרות גם אתה תחסם. בעוד מיטב המוחות, מחוקקים ולא מעט סטארט אפים עוסקים בפיתוח פתרונות לבעייה, ישנם מספר צעדים פשוטים שבהם תוכלו לנקוט על מנת להילחם ולצמצם את התופעה ונזקיה. להלן מספר שאלות ותשובות בנושא:

אז מה זה בכלל ספאם?

באופן כללי, ספאם מוגדר כדואר אלקטרוני שנשלח  מבלי שהוזמן למספר רב של נמענים. רובו של הספאם הינו בעל אופי מסחרי, לעיתים קרובות מדובר בהצעה עסקית מפוקפקת בתחום האפור ששליחתו כרוכה בעלויות נמוכות.

איסוף כתובות- כך עושים זאת הספאמרים

שולחי הספאם וסוחרי הכתובות מרכיבים את רשימותיהם בדרכים רבות. הדרך  לאיתור כתובות כוללת:

איסוף שמות דומיין ושליחת את הודעותם לשמות כלליים שמוגדרים לעיתים תכופות כגון

webmaster, info, לדוגמא: "webmaster@ yourdomain.co.il או "info@ yourdomain.co.il"

הוספת שמות שמפורסמים באתרים  על ידי תוכנות מיוחדות

יצירת רשימה על ידי שמות שנבחרים או מחוללים באופן רנדומלי למשל avi@yourdomain.co.il    avi1@yourdomain.co.il            avi2@yourdomain.co.il

השיטה הנ"ל צוברת תאוצה.

יתכן כי שלחו בשמי ספאם? הצילו אני מוצף בפניות חוזרות.

תופעה זו ידועה בכינוי spoofing . ספאמרים משתמשים בכתובות קימות בכדי לא להחשף והעביר את האשמה למשתמשים תמימים. עקב שליחתם של מאות אלפי ואף יותר הודעות לעיתים לכתובות אקראיות, הדואר שלא מגיע לנמען חוזר לבעל שם השולח האמיתי ומפציץ לו את התיבה בהודעות חוזרות מלוות בהודעות של נמענים אמיתיים ונרגזים.

לך תוכיח שאין לך אחות

הכיאוס מחמיר לעיתים בעקבות חסימות גורפות של ספקיות אינטרנט אובדות עצות שממהרות להכניס לרשימה שחורה שרתי דואר אלקטרוני או קבוצות שלמות של כתובות IP ששולחות ספאם שלהערכתם משם הגיע הספאם. כך שלא אחת יתכן ותחסם באפשרותך האפשרות לשלוח דואר לחשבונות של ספק מסוים או לקבל דואר מספק מסוים מבלי שחטאת ומבלי שתבין מדוע. יתכן שמשתמשים אחרים מהספק הם השולחים או גרוע מכך יתכן כי שרת הדואר שלך או של  שכנך לספק נפרץ ומשמש לשליחת ספאם.

איך לסנן ספאם?

ראשית, בשום אופן על תקליקו על שום קישור או תשיבו דואר או תלחצו על "הסר" unsubscribe. בדר"כ קישורים אלו ירשמו אותך אוטומטית לרשימות ספאם ואף יסימו אותך כמשתמש פעיל ומגיב, צייד קל לספאמרים המחפשים פראירים להתלבש להם על הכתובת.

מספר גדל של תוכנות דואר כמו Outlook 2000 מאפשרים להעביר באופן יחסי מבוקר הודעות מסומנות ללתיקייה שנקראת Junk Mail.

כמו כן ניתן להשתמש בתוכנות ושירותים שונים לחסימות ספאם הצצים כפטריות לאחר הגשם כגון:

           Spam Bully:  http://www.spambully.com

           McAfee Spamkiller:  http://us.mcafee.com/root/package.asp?pkgid=156

    
      Inbox Cop:  http://www.spamassassin.com

התוכנות היותר מתקדמות מכילות צד לקוח ויכולת תבונה מלאכותית

במידה והתיבה שלי כבר "מופצצת" בספאם, מה ניתן לעשות?

הפתרון הכי מהיר אולם לא תמיד הפשוט הוא להקים את התיבה מחדש בשינוי השם המקדים, לדוגמא: אם תיבת ה- info@mydomainname מופצצת בספאם, ניתן לשנות את שם התיבה ל- information@mydomainname. מדובר בהחלטה לא קלה, כיוון שיתכן ששולחים לגיטימיים ידחו אולם הפתרון הוא מידי.

עצות נוספות למניעה

  1. במידה והחלטתם לרשום את פרטיכם באתר כלשהו, כדאי לשים לב אם ישנה איזו הצהרת שרות ושמירה על סודיות.
  2. במקום לציין במפורש את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם באתר, כדאי שתשקלו להכניס טופס משוב מקודד (asp , cgi) על מנת ולהתחמק מרובוטים שואבי כתובות שמשוטטים באתרך.
  3. למרות ששיווקית מפתה להתרברב ברשימת המנהלים ותפקידיהם באתר החברה, יתכן ושווה להצניע את המידע בשטח מוגן סיסמא.
  4. לעיתים קרובות בעת רישום מוצר דרך האינטרנט  ישנם אפשרויות שנבחרו מראש כברירת מחדל. שימו לב, וקראו אותם בזהירות יתכן ומדובר במלכודות ספאם.
  5. לעולם אל תשתמשו בכתובתכם האמיתי באם כתבתם בפורומים, בקבוצות דיון או באתרים קהילתיים. לצורך כך עדיף ותשתמשו בתיבה זמנית שתפתחו בשירותי דואר חינמיים.
  6. דיווח- ניתן לדווח על ספאמרים לספק הדואר או למנהל המערכות בארגון שלך. על ידי הכותרת שת הדואר ניתן לאתר את מספק ה- IP  שממנו נשלח הדואר במקור. ניתן למצוא לפי ה- IP את ספק האינטרנט שממנו נשלחה ההודעה דרך אתר http://www.arin.net/whois/index.html .  ולהתלונן למחלקת ה abuse שלו.
 
דף בית: אינטרנט כל הזכויות שמורות ל InterSpace Hosting בע"מ Home: Internet