דואר זבל - Spam - עד כמה זה רע לעסקים?

דואר אלקטרוני
נתחיל מהסוף, דואר זבל זה דבר רע מאד לעסק נקודה.
היוצא דופן היחידי לכך הוא עסקי ההונאה, אם מדובר בתרמיות אינטרנט ובמעשי הונאה מקוונים, הרי שלהם אין ממש הרבה אופציות בבחירת אפיקי השיווק שלהם, ולכן דואר הזבל הוא מבחינת "סם החיים" של עסקים אלו.
מעבר לכך, כל בעל עסק המכבד את עצמו ואת בית העסק שלו, צריך לשמור מרחק רב מ "דואר זבל" שכן היום יותר מתמיד הוא מזוהה עם תדמית שלילת ביותר (ובצדק) ולא רחוק היום שבו יהפוך לעבירה פלילית של ממש גם בישראל.

ראשית דבר

בבואנו לדון בנושא "דואר הזבל" יש לבצע הבחנה בין "דואר זבל" לבין דיוור ברשות לרשימת תפוצה.
הראשון מתבצע בצורה המונית וללא הסכמת המנויים, ואילו דיוור לרשימות תפוצה המנוהלות ישירות על ידי הלקוח עצמו הינה צורה יעילה ביותר של שיווק באינטרנט וההבדלים בינהם עצומים, על חלקם של ההבדלים נעמוד במאמר זה.

מהם הנזקים האמיתיים הנגרמים לעסקים אשר משגרים "דואר זבל" ?


את הנזקים הרבים של דואר זבל הן לשולחים והן למקבלים ניתן לתאר בהרחבה מרובה, מאמר זה יתרכז בזוית מעט שונה ויתאר בהרחבה את הנזקים הגלויים והסמויים שנגרמים לבעלי העסקים המשתמשים במשלוח דואר זבל כשיטת שיווק.

נזקים תדמיתיים

כל בעל עסק חכם, יודע באופן טבעי כי שמו הטוב של בית העסק שלו הוא הנכס חשוב ביותר שלו, ואותו יש לשמר בכל מחיר.
עסק מצליח הוא אותו עסק שמגדיל את מספר הלקוחות שלו בהתמדה, תוך שיפור ושימור המוניטין שלו לאורך זמן.
כאשר בית-עסק מתחיל לעסוק במשלוח דואר זבל הוא בעצם ממצב את בית העסק שלו בצורה הנמוכה ביותר האפשרית.
שולחי דואר זבל כיום הינם פירמות קיקיוניות ולא חשובות במקרה הטוב, ועבריינים ורמאים במקרה הרע.
בתור בעל עסק חובה עליך לשאול את עצמך באופן ברור: האם אני רוצה שבית העסק שלי יהיה מזוהה תדמיתית עם גופים שכאלו?

נזק כלכלי מיידי

שיווק באמצעות דואר זבל גורם להפסד כלכלי מיידי של לקוחות פוטנציאלים אשר יתכן והיו רוכשים את מוצרי ושירותי החברה לו היו נחשפים בדרך יותר ממוקדת ולא פולשנית למוצרי החברה, שימוש בדואר זבל הינו הצורה הנחותה ביותר של שיווק ישיר, וברוב המקרים גורם יותר נזק מאשר תועלת.

נזק כלכלי ארוך טווח

גולשים רבים לא יקנו לעולם מוצרים ושירותים מבעלי עסק המשתמשים בדואר זבל כשיטת שיווק ולו רק בשם העיקרון.
כך שלמעשה נוצר הפסד הן בטווח המיידי כאשר עיסקאות שאולי היו מתבצעות לו היה נחשף הלקוח למוצא בצורה חיובית, והן לטווח הארוך משום שאותו גולש אשר הוטרד למעשה באמצעות דואר זבל "יסמן" את החברה, ויעדיף שלא לקנות ממנה בכלל כל עוד היא מזוהה עם שליחת דואר זבל, ותהיה העיסקה כדאית ככל שתהיה.
שיווק באמצעות דואר זבל משול למעשה לדייג באמצעות דינמיט: אתה מצליח לתפוס הרבה דגים לכאורה אשר צפים מעל פני המים בעקבות זריקת כל פצצה, אבל למעשה על כל דג אחד שתתפוס, ישנם עוד 20 ששקעו וטבעו במצולות הים, לעולם! אותם 20 דגים יכלו להיות גם הם לקוחות שלך עם חלוף הזמן באם היית מקפיד על שימוש מושכל בשיווק ממוקד בנוסף ללקוחות הקיימים.

דעת קהל שלילית

עסק המקדם עצמו באמצעות דואר זבל "זוכה" באופן מיידי לדעת קהל שלילית בעיקר עקב תחושת חוסר האונים של הגולשים המופצצים השכם וערב בחומר פירסומי מבלי שביקשו זאת, אותה דעת קהל שלילית תעמוד לרועץ לאותו בית עסק לאורך פעילותו העיסקית, ובדרך כלל תתנקם באותו עסק במועד הכי פחות צפוי ונוח מבחינתו.
גם אם יהיה מעורב במאבקים צודקים בהמשך הדרך, לעולם יתפס העסק כ "זבלן" אשר הרוויח ביושר כל הצרות הפוקדות אותו.

בומרנאג מקולקל

שימוש בדואר זבל כאמצעי לקידום אתר, שרות, או מוצר, לרוב יציג את התוצאה ההפוכה מהמבוקשת, ולמעשה אתה יכול להיות סמוך ובטוח כי נושא זה יחזור אליך תמיד, אך לעולם לא באופן חיובי.
לעיתים, מתקשים בעלי עסקים אשר השתמשו בשיטות אלו בעבר הרחוק או הקרוב למחוק את הנזק העצום שנגרם להם גם במשך חודשים, ולעיתים אף שנים ארוכות.
את הנזק קל לבצע בלחיצה אחת על כפתור ה ENTER.
תיקון הנזק (אם בכלל) דורש השקעה כלכלית רבה במאמצי שיווק, מכירה, ושינוי דעת קהל המתפרסים לאורך זמן רב.
בעלי עסקים רבים אשר משתמשים במשלוח "דואר זבל" לשם קידום העסק שבבעלותם לא תמיד מבינים את ההשלכות הקשות שיש למעשיהם ומדוע גופים חדשים איתם הם באים במגע מסרבים לעשות עימם עסקים או מעמיסים קשיים נוספים על התנהלותם העיסקית הנוכחית.
תארו לעצמכם: יכול להיות שאותה פקידה אשר ענתה לכם בקול צונן, או אותו מנהל חשוב אותו שסירב לפגישה עמכם קיבלו רק אתמול בערב "דואר זבל" ישירות למחשבם האישי בבית! לכם אין למעשה מושג כי שלחתם לו דואר זבל פירסומי שכזה, וזו בדיוק כל הנקודה, לשולחי דואר זבל אין כל ביקורת על רשימת הדיוור אליה הם שולחים דואר זבל.

מתכונת בדוקה לחיסול העסק

כמה עסקים משגשגים אשר משתמשים בדואר זבל לקידום אתריהם אתם מכירים? לא הרבה סביר להניח, ולמען האמת גם אנחנו לא.
הנתונים מדברים בעד עצמם: עסקים המבססים עצמם על מודלים עיסקיים מעין אלו סופם להיסתבך מבחינה עיסקית בטווח הקרוב, ולהיכחד באופן מוחלט בטווח הארוך.
התבוננו ברשימת דואר הזבל שקיבלתם לאחרונה, מזהים איזה שהוא גורם עיסקי גדול או מיוחד? זוהי בדיוק התשובה, מפרסמי דואר זבל לעולם יהיו בקטיגוריית "רוצים להיות" והאבסורד האמיתי הוא כי שימוש בטכניקה של דואר זבל הוא המרכיב העיקרי המרחיק אותם מהשגת היעדים העיסקיים שלהם.
כאשר מדובר בעסקים המנהלים פעילות שיווקית OFFLINE בנוסף לזו המקוונת, נגרם "רק" נזק כלכלי כבד.
אבל לעסקים שכל פעילות השיווק שלהם מבוססת ONLINE קורה הרבה יותר: הם פשוט נעלמים עם הזמן.

מדוע עסקים ממשיכים לפרסם את עצמם באמצעות דואר זבל?

1. חוסר מודעות: רבים מאד עדיין אינם מודעים לבעיתיות הכרוכה בפעילות מעין זו, או מעדיפים להתעלם ממנה.

2. הטעיה מכוונת: רבים ממציעי השירותים למשלוח דואר זבל מסתתרים מאחורי שמות שונים ומשונים אשר כל מטרתם היא אחת, להסוות את העובדה שמדובר במשלוח דואר זבל לרשימות של אנשים אשר כלל לא ביקשו לקבל דואר זה.

3. ראיה קצרת טווח: עסקים מקוונים רבים עדיין לא הפנימו את העובדה כי שיווק באינטרנט הינו מירוץ למרחקים ארוכים, וכי אין ארוחות חינם.
מי שרוצה רשימה איכותית של כתובות דואר ולקוחות פוטנציאלים, חובה עליו לטפח רשימה שכזו בעצמו לאורך זמן, או לחלופין לשלם עבור פירסום ברשימות תפוצה של גורמים אחרים המנהלים רשימה שכזו.

4. רצון לרווחים מהירים: אנשים רבים בטוחים כי משלוח המוני וחד פעמי של דואר זבל יהפוך את העסק שלהם בין לילה לעסק ריווחי מצליח ומשגשג.

5.חוסר מיקצועיות: לאנשים רבים אין את היכולות או הרצון להבין לעומק תהליכים של שיווק באינטרנט, ולפיכך הם מחפשים פתרונות מהירים ולא מיקצועיים.

6. חסכון: משלוח דואר זבל הוא אמצעי זול באופן קיצוני שכן הוא משתמש במשאבים של מקבלי הפירסום ומתבצע למעשה על חשבונם.
כמו הרבה דברים בחיים גם כאן תקף הכלל של "מחיר זול" שלמעשה עולה לבסוף ביוקר רב.

סיכום

שיווק דרך דואר אלקטרוני היה ונשאר דרך יעילה במיוחד בכדי לתקשר עם לקוחות קיימים ולקוחות פוטנציאלים.
אולם שימוש לא מושכל במדיה זו והפצת דואר זבל אלקטרוני במספרים עצומים לאנשים שכלל לא ביקשו לקבל דואר זה יפעל תמיד לרעתו של העסק הן בטווח המיידי והן בטווח הארוך.


מורנו'ס - המומחים לשיווק באינטרנט וקידום אתרים
 
דף בית: אינטרנט כל הזכויות שמורות ל InterSpace Hosting בע"מ Home: Internet